Vier tips om je klant en zijn verhaal te laten stralen

Bedrijven helpen bij het vertellen van hun bedrijfsverhaal in de juiste middelen en op het gepaste moment is het belangrijkste onderdeel van mijn werk. Wat is er voor nodig om je klant te ontzorgen en te laten stralen? Vier tips op rij.

Klanten benaderen mij in negen van de tien gevallen om twee redenen; het werk groeit hen boven het hoofd. En ze komen erachter dat het communicatiewerk, zoals het beschrijven van communicatiedoelen –doelgroepen, -strategieën en het bouwen aan middelen met goede content, vakwerk is. De klant wil loskomen van dit werk, zodat hij zich op het hart van zijn bedrijfsvoering kan focussen.

Ontzorg, houd contact, neem het voortouw

Hoe ontzorg je en zorg je tegelijkertijd dat je de belangrijkste leverancier van de content, je opdrachtgever, niet uit het oog verliest en blijft begrijpen? Begin met een plan waarin je verwachtingen afstemt. Maak een planning waarin de klant kan zien wat er wanneer van hem of haar wordt verwacht. Plan periodiek een overleg en leg dit direct voor de looptijd van het project vast. Neem het voortouw!

Het plan is in de fases erna direct een basisbriefing voor alle leveranciers (ontwerpers, webbouwers, etcetera) die je om je heen verzamelt om de communicatieklussen te klaren. Hiermee zorg je dus dat iedereen ongeveer dezelfde richting op werkt. Het allerleukste: soms heb je genoeg aan een paar A4’tjes vol actief, helder en kernachtig taalgebruik al genoeg om iedereen positief op weg te helpen, taken goed te verdelen en verwachtingen af te stemmen. Succesvolle communicatie hoeft niet groots en ingewikkeld te zijn.

Doe wat een journalist zou doen

Bereid je voor op het eerste gesprek alsof je een journalist bent. Bedenk wat je moet weten om voor jouw vakgebied goed werk te verrichten voor de klant. Een korte vragenlijst maken is een prettige en doelgerichte manier om een eerste gesprek te doorlopen, de informatie te verzamelen die je nodig hebt en het mooie verhaal van jouw potentiële klant boven tafel te krijgen.

Heel belangrijk: aan de hand van je vragenlijst haal je ook mogelijke risicofactoren naar boven, die het succes van jouw project kunnen beïnvloeden.

Een voorbeeld: mijn vriendin pitchte voor een opdracht. Uit het gesprek bleek, dat een aantal opdrachtnemers haar al voorgingen. Ze vergat een cruciale vraag te stellen: waarom eindigde de samenwerking met hen? Na een aantal maanden kwam ze erachter dat het te maken had met een medewerker  van de opdrachtgever, die het werken aan het project blokkeerde. Als ze die cruciale vraag had gesteld, had ze dit kunnen voorzien, bespreken en tacklen.

Is interviewen alleen voorbehouden aan mensen uit het communicatie- en journalistieke vak? Zeker niet. De keuze voor mijn boekhouder is mede gebaseerd op het feit dat hij drie heel gerichte vragen stelde over mijn werk en mij nog geen uur later twee goede belastingtechnische tips gaf die een directe relatie hadden tot mijn vak.

En wordt de klant niet een beetje kriebelig van al die vragen?

Als je ze vriendelijk en open stelt, zonder dat er een oordeel in verweven zit, dan hoeft dat niet zo te zijn.

Ga zo zitten, dat jij en je potentiële klant een diagonale lijn vormen. Deze schikking bevordert een prettig en open gesprek nog meer (daarom zitten de Jeroen Pauwen en Matthijs van Nieuwkerken van deze wereld vrijwel altijd aan het hoofd van de tafel en de gespreksgenoten links en rechts van hen).

Wat ik vaak merk, is dat klanten het leuk vinden als je zoveel interesse hebt en laat zien dat je je hebt voorbereid. Kijk om je heen, wees alert en geïntereseerd. Laat je rondleiden. Neem de tijd. Het heeft mij vaak extra vertrouwen in mijn werk opgeleverd.

Blijf de positief gestemde luis in de pels

Het is goed om soms intern te werken en je op die manier te verplaatsen in de wereld in en rondom het bedrijf, maar houd gepaste afstand. Jij bent de freelancer. De positief gestemde luis in de pels. Zo voorkom je dat je onderdeel wordt van de bedrijfscultuur en de eventuele contraproductiviteit waarvan de opdrachtgever juist wilde dat jij die enigszins zou doorbreken. Ik weet uit ervaring dat intensieve interimklussen waarbij je dagelijks professioneel samenwerkt met een vaste club mensen, wel heel gezellig, effectief en inspirerend kunnen zijn!

Laat de klant stralen

Het is verleidelijk. Als je klanten hebt waar je enorm leuk werk voor doet, of de opdrachtgevers in kwestie hebben veel succes, dan vertel je het liefst aan iedereen dat je voor hen werkt. Ik ben daarin terughoudend. Natuurlijk vertel ik wel eens wat ik heb gedaan, na afronding van een project. Of ik vertel het vrienden aan de keukentafel, volgens het heilige motto: ‘wat aan de keukentafel wordt besproken, blijft aan de keukentafel.’

Met deze houding voorkom ik dat ik dwars voor een product ga staan, dat ik juist zichtbaar moet maken. Als iemand je vraagt om een speech te schrijven, wat een onderdeel is van mijn werk, dan vind ik het ongepast om tegen iedereen te zeggen: ‘Heb ik geschreven.’ Op dat moment telt het succes van de spreker, die peentjes zweet achter de katheder. Niet het relatieve succes van jouw spookschrijverschap.

Hoe kun je jouw bijdrage aan het succes van de klant dan wel op een positieve manier benaderen? Vraag je klant om online een korte testimonial over jouw werk, of een recensie over jouw product te schrijven.

Zo laat je elkaar stralen op het geijkte moment.

Heb jij nog een leuke tip? Laat hem hieronder achter, dat vind ik leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *